در این مقاله قصد داریم به رایج ترین پرسش ها درباره اسپم اسکور spam score پاسخ دهیم. اسپم اسکور، توسط وبسایت Moz محاسبه می شود و بهمین علت اطلاعاتی که در ادامه می خوانید از وبسایت Moz جمع آوری، ترجمه و ویرایش شده است.
پرسش های رایج درباره اسپم اسکور:
اسپم اسکور چه تغییری کرده است؟
در گذشته شما تعداد خطاهایی که در سئو سایت داشته اید و منجر به بالا رفتن اسپم اسکورتان می شد را مشاهده می کردید. اما حالا درصدی از 0 تا 100 می بینید که به طور میانگین نشان می دهد سایت هایی با رفتار مشابه با سایت شما چند درصد احتمال جریمه شدن توسط گوگل دارند.
پیشنهاد
Google Tag Manager گوگل تگ منیجر چیست و چگونه از آن در ارتقای سئو استفاده کنیم؟
چه فاکتوری باعث بالا رفتن اسپم اسکور سایت من شده است؟
اینکه دقیقا کدام یک از فاکتورهای اسپم اسکور را رعایت نکرده اید فعلا قابل مشاهده نیست. اما می توانید با بررسی 27 ویژگی لیست شده در ادامه این مقاله و مقایسه با وضعیت فعلی وبسایت، تحقیق کنید که کدام یک از رفتارهای وبسایت، سیگنال اسپم بودن آن را ارسال می کند.
آیا اسپم اسکور بوسیله محاسباتی بر روی لینک های اسپم سایت بدست می آید؟
نه، به هیچ وجه. اسپم اسکور درصد سایت های مشابه با شما که توسط گوگل جریمه شده اند را نشان می دهد. یعنی اگر اسپم اسکور شما 5 درصد است، احتمال جریمه شدن وبسایت شما توسط گوگل نیز در همان محدوده 5 درصد است.
اسپم اسکور هر چند وقت یکبار بروزرسانی می شود؟
متخصصین Moz تلاش می کنند تا حداقل ماهی یک بار spam score را بروزرسانی کنند.
آیا disavow کردن لینک ها، در وبسایت moz قابل مشاهده است؟
خیر، راهی برای Moz وجود ندارد که متوجه شود شما لینکی را disavow کرده اید. گوگل این اطلاعات را در اختیار Moz قرار نمی دهد.
بیشتر بخوانید: آموزش disavow کردن بک لینک های مخرب
اسپم اسکور یا امتیاز اسپم (Spam Score) چیست؟
اسپم اسکور، درصد سایت های مشابه با ویژگی های سایت شما که وبسایت Moz متوجه جریمه شدن و یا حتی بن شدن آن ها توسط گوگل شده است. spam score بر پایه محاسبات یادگیری ماشین (machine learning) که 27 ویژگی مشترک میان میلیون ها وبسایت جریمه یا بن شده توسط گوگل را بررسی می کند، بدست می آید.
اسپم اسکور بالای سایت شما، یا سایتی که در حال بررسی آن هستید، به این معنی نیست که سایت مورد نظر فعالیت اسپمی دارد. این تنها نشانه ای است که شما باید تحقیق و بررسی بیشتری بر روی کیفیت و ارتباطات معنایی سایت داشته باشید.
اگر اسپم اسکور سایت شما:
1-30 درصد باشد: عالیه و هیچ مشکلی نیست
30-60 درصد باشد: مناسب است ولی احتیاج به مراقبت دارد.
61-100 درصد: محدوده خطرناک. هرچه زودتر باید فکر چاره کنید.
کاربرد اسپم اسکور چیست؟
اسپم اسکور سایت شما، نشان دهنده میزان اسپم بودن سایت شما نیست. این عدد دربرگیرنده طیف وسیعی از سیگنال های دریافت شده سایت شما از مشکلات محتوا تا لینک های مخرب است. از آنجایی که این عدد نشان دهنده احتمال جریمه شدن است و ارتباطی با دلیل و فاکتورهای آن ندارد، با بالاتر رفتن آن نیز نباید لزوما تغییراتی در سایت ایجاد کنید. اگر جریمه نشده اید و جایگاه های خود را از دست نداده اید، نیازی نیست نگران اسپم اسکور خود تا 60 درصد باشید. بهترین قضاوتی که می توانید در این حالت انجام دهید کیفیت بک لینک ها را بررسی کنید که کدام یک احتیاج به بررسی دقیق تر دارد و ممکن است حتی نیاز به حذف شدن داشته باشه.
اسپم اسکور سایت دیگر، یک بار دیگر، نشان دهنده اسپم بودن سایت نیست. . این عدد دربرگیرنده طیف وسیعی از سیگنال های دریافت شده سایت شما از مشکلات محتوا تا لینک های مخرب است. در این حالت نیز نیازی نیست حتما لینک ها را حذف کنید یا disavow کنید. در عوض محتوای سایت میزبان و ارتباط آن با سایت خود را بررسی کنید. تا زمانیکه جریمه نشده اید و جایگاه های سایت از دست نرفته نیازی نیست اقدامی در جهت حذف لینک ها کنید. برخی سایت های با اسپم خیلی بالا که لینک های خروجی بسیاری دارند به سادگی توسط الگوریتم پنگوئن گوگل تشخیص داده می شوند و ارزشی نیز دریافت نمی کنند، چه منفی چه مثبت.
سیگنال های اسپم اسکور (Spam score Signals)
27 سیگنال کلیدی که در ادامه آمده است، توسط فرآیند یادگیری ماشین و میلیون ها داده ای که بررسی شده توسط Moz جمع آوری و ارائه شده است. این 27 مورد اولویت اهمیت ندارند و فقط در این لیست آمده اند و منظور از شماره گذاری آنها ترتیب اولویت نیست.
27 سیگنال افزایش اسپم اسکور
1. تعداد صفحات پایین
اکثر سایت های اسپم تعداد صفحات کمی دارند.
2. دامنه مورد استفاده
برخی دامنه بیشتر توسط سایت های اسپم استفاده می شوند مانند: .e.g .info .cc .pl
3. طول نام دامنه
طول دامنه مشابه با سایت های اسپم که معمولا تعداد کاراکترهای بالایی دارند.
4. استفاده از اعداد در نام دامنه
اکثر سایت های اسپم از اعداد در نام گذاری دامنه استفاده می کنند.
5. فونت های نامتعارف
استفاده از فونت های نامتعارف و ناشناخته برای گوگل
6. عدم پیاده سازی گوگل آنالیتکس
تقریبا هیچ سایت اسپمی نیست که گوگل آنالیتیکس را بر روی سایت پیاده سازی کند.
7. تبلیغات دو کلیکی
تقریبا هیچ سایت اسپمی مشاهده نشده که از تبلیغات دو کلیکلی استفاده کند.
8. صفحه تماس با ما
سایت های اسپم شماره تماس در اختیار مخاطبان نمی گذارند.
9. لینک دهی به شبکه اجتماعی LinkedIn
تقریبا هیچ سایت اسپمی به این شبکه اجتماعی لینک نمی دهد و فعالیتی ندارد بهمین خاطر عدم لینک دهی به آن یکی از فاکتورهای اسپم بودن در نظر گرفته شده است.
10. آدرس پست الکترونیک
سایت های اسپم ایمیل خود را در اختیار کاربران نمی گذارند.
11. استفاده از SSL
سایت های اسپم اهمیتی به امنیت کاربران نمی دهند و بهمین علت از پروتکل امن SSL بهره نمی برند. یعنی آدرس سایت ها با Http شروع می شوند. Https بودن آدرس سایت شما خود سیگنال قوی ای از اعتماد است.
12. استفاده از کلمات متا
صفحاتی که کلمات کلیدی را به صورت تگ در محتواهایشان تکرار می کنند، روشی قدیمی در سئوی سایت است که منسوخ شده و سیگنالی برای اسپم بودن صفحات است.
13. رتبه بازدید سایت در jumpshot
سایت هایی که بازدید پایینی در پنل سایت jumpshot دارند معمولا پتانسیل بالایی برای اسپم بودن دارند.
14. Rel canonical
استفاده از non-local rel=canonical معمولا به اسپم بودن اشاره دارد.
15. طول تیتر H1 صفحات
صفحاتی که تیترهای خیلی بلند یا خیلی کوتاه دارند، یکی دیگر از سیگنال های اسپم بودن را شامل می شوند.
16. طول توضیحات متا Meta description
صفحاتی که توضیحات متای بسیار طولانی یا بسیار کوتاه دارند نیز یکی دیگر از عوامل بالا رفتن اسپم اسکور را شامل می شوند.
17. طول کلمات کلیدی متا
صفحاتی که از کلمات کلیدی به صورت تگ و با طول بالا استفاده می کنند نیز شامل اسپم می شوند.
18. آیکون مرورگر یا فاوآیکون favicon
سایت های اسپم به ندرت از فاوآیکون استفاده می کنند، البته اغلب سایت های غیر اسپم نیز این مورد را فراموش می کنند.
19. Facebook tracking Pixel
معمولا هیچ سایت اسپمی از این ویژگی استفاده نمی کند.
20. تعداد لینک های خروجی
سایت های اسپم، معمولا یا تعداد بسیار زیادی لینک خروجی دارند یا تعداد بسیار کمی.
21. تعداد دامنه هایی که به دامنه شما لینک داده اند
این فاکتور نیز در سایت های اسپم به طرز عجیبی بسیار زیاد یا بسیار کم است.
22. نسبت لینک های خروجی به محتوا
سایت های اسپم نسبت به محتوایی که دارند تعداد بالایی لینک خروجی دارند.
23. نام گذاری عجیب دامنه
سایت های اسپم معمولا از حروف صامت و یا صدادار به صورت متوالی و بی معنی استفاده می کنند.
24. استفاده از خط ربط و نشانه های دیگر در نام دامنه
سایت های اسپم زیادی از سمبل ها در نام دامنه شان استفاده می کنند.
25. طول URL ها
صفحات اسپم به طرزی غیرطبیعی URL هایی بلند یا کوتاه دارند.
26. حضور کلمات مسموم
سایت های اسپم اغلب از کلمات مخصوصی که تاپیک های اسپم شناخته می شوند استفاده می کنند، مانند: داروها، محتوای +18 ، بازی و ...
27. استفاده از CPC در انکرتکسهای لینک
سایت های اسپم اغلب از کلمات مخصوصی در انکرتکست های خروجی خود استفاده می کنند که روی کلمات اسپمی مانند داروها، محتوای +18 ، بازی و ... قرار می گیرند و به ازای هر کلیک درآمد دریافت می کنند.
اگر spam score سایت شما افزایش یافته باید در 27 موردی که ذکر کردیم بگردید و ببینید کجا سیگنال های اسپم بودن فرستاده اید و آن را رفع کنید. اگر این مقاله برای شما مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات خود را برای ما بنویسید.
تهیه و ترجمه : مبین طلایی
منبع : راش وب