کنترلر کلایمر سیستمی برای کنترل کلایمرها به صورت دستی یا اتوماتیک است.
کنترل کننده معمولاً ولتاژ بین 12 ولت تا 24 ولت را به سیستم کنترل تنظیم می کند، فقط موتور به منبع تغذیه 3 فاز نیاز دارد. منبع تغذیه ولتاژ پایین برای قطعه کنترل کننده و وسایل کنترل کلایمر است (به جز موارد ذکر شده در بالا، از منبع تغذیه تک فاز استفاده می کنند).
AD
کلایمر با کنترل دستی
کلایمرهای اولیه فاقد موقعیت فرود خودکار بودند. کلایمرها توسط اپراتورهای کلایمر با استفاده از یک نوع سوئیچ مرده (یا سوئیچ کابین یا کنترل فشار ثابت) کار می کردند. کنترل کننده در این نوع کلایمر اغلب رله های زیادی ندارد. برخی از کلایمرهای حمل و نقل قدیمی با سوئیچ هایی کنترل می شوند که با کشیدن طناب های مجاور کار می کنند (همچنین به عنوان عملیات "طناب حمل کننده" نیز شناخته می شود). قفل های ایمنی اطمینان می دهند که درهای داخلی و خارجی قبل از اجازه حرکت کلایمر بسته می شوند.
بعداً، Otis کلایمرهای کنترل دستی با تراز خودکار را معرفی کرد. اپراتور هنوز هم میتوانست سرعت را کنترل کند، اما وقتی آنها کنترلر را رها کردند، کلایمر به آرامی تا نزدیکترین طبقه در آن جهت تراز شد. این یکی از اولین گام ها برای کنترل کامل خودکار کلایمرها بود.
کلایمر دو کاره
یک کلایمر دو کاره معمولاً بسته به موقعیت کلید سوئیچ می تواند به عنوان کلایمر سوئیچ کابین (با کنترل دستی) (با اپراتور) یا کلایمر تک خودکار (بدون اپراتور، هر بار 1 تماس را به خاطر بسپارد) کار کند. هدف از این نوع عملیات ممکن است این باشد که در زمان اوج ترافیک، کلایمر در حالت سوئیچ کابین با یک اپراتور (که می تواند به تماس های متعدد پاسخ دهد) کار کند و زمانی که ساختمان ساکت بود، کلایمر در حالت خودکار کار می کرد. (بنابراین زمانی که کلایمر اغلب استفاده نمی شود و نیاز زیادی به کلایمر برای پاسخگویی به تماس های متعدد وجود ندارد، به اپراتور برای راه اندازی کلایمر نیازی نیست پولی پرداخت شود).
پیش ثبت نام کلایمر عملیاتی
این نوع کلایمر دارای دکمههای سالن و کابین است تا اپراتور را از توقفها مطلع کند (و احتمالاً دکمههای کابین را مسافران بهجای اپراتور فشار میدادند، اگرچه این امر ناشناخته است)، اما به احتمال زیاد سوئیچ ماشین را کار میکند. هنگامی که کلایمر در آستانه رسیدن به طبقه است، یک سیگنال (که می تواند شنیداری یا بصری باشد) به اپراتور اطلاع می دهد تا کلایمر را برای توقف آغاز کند. پس از شروع توقف، کلایمر به طور خودکار تراز می شود. این ممکن است یک کلایمر خودکار با سوئیچ با ویژگی های اضافی برای کمک به اپراتور باشد. اطلاعات زیادی در مورد این نوع کلایمر وجود ندارد.
کلایمر عملیات سیگنال
کلایمرهای عملکرد سیگنال هنوز به یک اپراتور نیاز دارند، اما به تلاش بسیار کمتری برای کار کردن نیاز دارند. برای راه اندازی کلایمر عملیات سیگنال، ابتدا یک سوئیچ را در جهتی که می خواهید حرکت کنید فشار دهید. سپس، یک دکمه کف را فشار دهید. دکمه های کف دکمه های بازشو هستند. هیچ دکمه ای برای طبقه بالا و پایین وجود ندارد. اگر به طبقه بالا یا پایین می روید، نیازی به فشار دادن هیچ دکمه ای نیست. سپس، یک لنگ وجود دارد. میل لنگ را بیرون می کشید، سپس آن را بکشید تا شروع شود. آن را در آنجا نگه دارید تا کلایمر شروع به حرکت کند. درها بسته می شوند، سپس کلایمر شروع به حرکت می کند. احتمالاً هیچ سنسور دری وجود ندارد، بنابراین تا زمانی که همه وارد کلایمر نشده اند درها را نبندید. اگر تماس سالن وجود دارد و کلایمر در جهت تماس سالن حرکت می کند و به طبقه می رسد، کلایمر به طور خودکار در آن طبقه متوقف می شود. هنگامی که کلایمر متوقف شد، سوئیچ را بکشید تا باز شود و آن را نگه دارید تا درها کاملا باز شوند. همچنین یک پنل اعلام کننده تماس، مانند کلایمری که به صورت دستی کنترل می شود، وجود دارد تا به اپراتور اطلاع دهد که در کجا تماس سالن وجود دارد.
کلایمر با کنترل اتوماتیک
با رله کنترل می شود
کلایمرهای خودکار از اوایل دهه 1920 ظاهر شدند. این سیستمهای الکترومکانیکی از کنترلکنندههای منطقی رله با پیچیدگی فزاینده برای کنترل سرعت، موقعیت و عملکرد درب کلایمر یا بانک کلایمر استفاده میکردند. کلایمرهایی که دارای کنترلرهای منطقی رله هستند دارای دستگاهی به نام انتخابگر هستند. انتخابگرهای مکانیکی از کنترل های آنالوگ و بسیاری از قطعات متحرک برای تعیین موقعیت خودرو استفاده می کنند. سلکتور از نوارهای مغناطیسی (که اغلب به آن نوار سلکتور می گویند) استفاده می کند که در بالای ماشین وصل می شود. هنگامی که کلایمر در حال حرکت است، نوار نیز حرکت می کند، که چرخ دنده های مکانیکی روی سلکتور را به حرکت در می آورد.
Otis اولین سیستم کلایمر کنترل شده با منطق رله تمام اتوماتیک دنیا را در سال 1924 به نام " کنترل سیگنال " معرفی کرد. بعداً در سال 1937، Otis سیستم کنترل دوره اوج را برای برنامهریزی خودکار سرویس کلایمر در دورههای پر تقاضا معرفی کرد. با هماهنگ کردن حرکت کلایمرهای ساختمان به کاهش زمان انتظار در هر طبقه کمک کرد.
کلایمرهای اتوماتیک در دهه 1940 این قابلیت را داشتند که سرعت کابین را تغییر دهند، برنامه خود را مطابق با تقاضای ترافیک تنظیم کنند و در هنگام بارگیری کامل از طبقات عبور کنند. یک نمونه از این سیستم " کلایمر اتوترونیک " Otis بود که در سال 1948 معرفی شد. سیستم کلایمر مشابهی نیز توسط وستینگهاوس در دهه 1950 به نام " Selectomatic " (یا کنترل سریع کلایمر DMR ) اختراع شد، در حالی که دوور با " Computamatic " عرضه شد. "سیستم کلایمر در اوایل دهه 1960.
کنترلکنندههای رله نسبت به سیستمهای مبتنی بر ریزپردازنده جدید این مزیت را دارند که ذاتاً ایمن هستند زیرا از خرابی ناشی از خطای برنامهنویسی یا خرابی سختافزار مصون هستند. همچنین، آنها بسیار قوی هستند - هزاران کنترل کننده رله هنوز در عملکرد عالی هستند که 50-60 سال قدمت دارند. معایب کلیدی اندازه و مصرف برق است - تعداد رله های مورد نیاز تقریباً به طور تصاعدی با تعداد طبقات و تعداد کلایمرهای کنترل شده افزایش می یابد. سیستم های کنترل رله نیز قطعات متحرک زیادی دارند و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. به همین دلیل، کنترل های کلایمر مبتنی بر ریزپردازنده به طور پیوسته جایگزین سیستم های مبتنی بر رله از اوایل دهه 1980 به بعد شده است.
منطق رله اکسپرس لیفت 60s
کابینت منطقی رله اکسپرس کلایمر. شیء پایین یک انتخابگر مکانیکی کف است.
منطق رله اکسپرس لیفت 60s (2)
نگاهی دقیق تر به رله های قدیمی تر Express Lift.
منطق رله اوتیس
کابینت پر از رله های قدیمی اوتیس.
منطق رله شیندلر 70
کابینت رله کلایمر شیندلر از دهه 1970.
انتخابگر طبقه کلایمر شیندلر
انتخابگر طبقه شیندلر از دهه 1970.
WestyController
کنترل کننده منطقی رله کلایمر هیدرولیک Westinghouse (اعتبار به کاربر فلیکر James Loesch، مجوز CC BY 2.0)
کنترلر Relaylogic
عمومی؟ کنترلر منطقی رله کلایمر کششی (اعتبار به کاربر فلیکر جاناتان جولیان، مجوز CC BY-NC 2.0)
ExpressController
کنترل کننده منطقی رله اکسپرس (اعتبار به کاربر فلیکر جاستین پیکارد، مجوز CC BY-SA 2.0)
کنترلر OtisRelay
کنترلکننده منطق رله Otis Vintage (اعتبار به کاربر فلیکر Tom Magliery، مجوز CC BY-NC-SA 2.0)
کنترلر رله کنترل ویرجینیا - ژانویه 1981
کنترلر رله مدرن برای جایگزینی (توسط ویرجینیا کنترلز ).
کنترل ریزپردازنده
کنترلکنندههای مبتنی بر ریزپردازنده نسبت به کنترلکنندههای رله کوچکتر هستند و انرژی کمتری مصرف میکنند. یک کابینت واحد اغلب می تواند جایگزین چندین کابینت رله و تجهیزات مرتبط شود.
کلایمرها با کنترلکنندههای ریزپردازنده اولین بار در سال 1975 زمانی که شیندلر کنترلکنندههای Miconic E را معرفی کرد، ظاهر شدند . از سوی دیگر، Otis کلایمر " Elevonic 101 " را در سال 1979 معرفی کرد. این سیستم کلایمر از ریزپردازنده ها برای کنترل هر جنبه ای از عملیات کلایمر استفاده می کرد. بعداً در سال 1981، Otis یک سیستم کلایمر کاملاً کامپیوتری دیگر به نام " Elevonic 401 " را معرفی کرد.
فراتر از تعامل مسافر، مجموعهای از حسگرها، کنترلکنندهها، توالی عملیات و محاسبات بیدرنگ یا الگوریتمهایی هستند که تقاضای مسافر و در دسترس بودن خودرو را متعادل میکنند. سنسورهای کلایمر (بعضی از آنها از نوار نوار استفاده می کنند) داده هایی را در مورد موقعیت ماشین، جهت حرکت ماشین، بارها، وضعیت درب، تماس های سالن، تماس های ماشین، تماس های معلق در سالن و سالن پایین، تعداد دویدن در هر ماشین، آلارم ها و غیره ارائه می دهند. کنترلکنندههای کلایمر ساختهشده در سال ۲۰۰۰ یا قبل از آن، معمولاً کنترلکنندههای منطقی قابل برنامهریزی (PLC) هستند که ممکن است برای یک کابین، چند کابین پیکربندی شوند یا بر اساس تعداد توقفها و شامل رابطهایی برای نظارت، سینت سایزرهای صدا و غیره تنظیم شوند. عملکردی که امکان تست سیستم ها را بدون خاموش شدن کلایمر فراهم می کند.
کابینت کنترل کلایمر مدرن
کابینت کنترل کننده کلایمر مبتنی بر کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی.
کنترل کننده منطقی کلایمر شیندلر 80s
کنترل کننده ریزپردازنده شیندلر "Miconic B" از اوایل دهه 1980.
دستگاه PLC کلایمر
دستگاه PLC (ساخت شرکت میتسوبیشی).
تابلوی کلایمر
داخل کابینت کنترل ریزپردازنده کلایمر مدرن.
نسخه ی نمایشی ویژن
کنترلر کلایمر - نسخه ی نمایشی
MH-3000-Hydro-Controller
کنترلر ریزپردازنده هیدرولیک مدرن (توسط ویرجینیا کنترلز ).
سیستم اعزام مقصد کلایمر
مقاله اصلی : اعزام مقصد کلایمر
سیستم نظارت از راه دور کلایمر
مقاله اصلی: سیستم مانیتورینگ کلایمر
بیشتر داده های مربوطه از کنترلرها به فعالیت خودرو مربوط می شود: مکان، جهت، بار و وضعیت در. از این دادهها، یک سیستم مدیریتی متشکل از ایستگاه کاری و نرمافزار سازنده میتواند معیارهایی را برای یک گروه یا ماشین خاص ایجاد کند، مانند تعداد کل باز شدن درها، تعداد دویدن در هر ماشین یا تماس، تماسهای بالا و پایین و غیره. از شاخصهای کلیدی عملکردی که مدیران تسهیلات به دنبال آن هستند، ممکن است «زمان انتظار مسافر در زمان اوج مصرف» یا «زمان حرکت خودرو از پایین به طبقه بالا» باشد. این معیارها ممکن است نشان دهنده کنترل ناکافی، پیکربندی نادرست یا حتی خرابی تجهیزات باشد.
بسیاری از سازندگان کلایمر اکنون می توانند نظارت از راه دور تجهیزات را از طریق نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) ارائه دهند. مانیتورینگ به دنبال نقص یا پارامترهای عملیاتی غیرعادی است و می تواند به تکنسین و/یا مالک ساختمان هشدار دهد. برخی از تولیدکنندگان داشبوردهای مشتریان را که از طریق مرورگر وب قابل دسترسی هستند ارائه می کنند و اطلاعاتی مانند خلاصه عملکرد و تاریخچه تعمیر و نگهداری را در اختیار مالکان قرار می دهند. این ممکن است برای صاحبان ساختمان که ممکن است آن تخصص تخصصی در مورد کارکنان را نداشته باشند، به خوبی کار کند.